Coachingsbureau “Mentale Sportbegeleiding’ biedt GRATIS mentale begeleiding aan (www.facebook.com/mentalesportbegeleiding). Het klinkt haast ongeloofwaardig, maar toch is het echt zo. Dankzij Nicole Ebben, initiator en coördinator van Mentale Sportbegeleiding, is er een samenwerking ontstaan tussen Fontys Hogeschool HRM & Psychologie en verschillende Universitaire Sportcentra in Nederland (zoals o.a. de sportcentra van de Radboud Universiteit Nijmegen, Tilburgse Universiteit en Technische Universiteit Eindhoven). Samen zorgen zij ervoor dat (top)sporters met een sportkaart van het desbetreffende sportcentrum gratis gebruik kunnen maken van mentale coaching en mentale training/workshops.
Nicole heeft mij er vanaf het begin (2015) bij betrokken en ingelicht over haar plannen met het coachingsbureau. Een coachingsbureau waar (top)sporters terecht kunnen met vragen over hun mentale gezondheid of sportprestaties en waar ambitieuze (student)coaches onder begeleiding van een ervaren coach ervaring op kunnen doen met coachen. Haar streven is om het voor iedere sporter, jong of ‘oud’, ervaren of onervaren, prestatief of recreatief in iedere tak van sport zo toegankelijk mogelijk te maken om mentale begeleiding te krijgen. Een constructie waar meerdere partijen hun voordeel uit halen en een mooi streven waar ik mij ook graag hard voor maak. Of dat nou via Jouw Psychologisch Voordeel of Mentale Sportbegeleiding gaat is voor mij niet belangrijk, het gaat om het werk wat ik graag doe.
Als het gaat om het mentale welzijn van mensen is het belangrijk dat de kwaliteit en de veiligheid van de coachingssessies gewaarborgd blijft. Daarom is er altijd een supervisor (ervaren coach) aanwezig en voldoen de studentcoaches aan bepaalde voorwaarden. De coaches die deel uitmaken van het team Mentale Sportbegeleiding studeren bijvoorbeeld allemaal Toegepaste Psychologie en hebben de minor Sport and Performance Coach of Performance Coaching & Training succesvol afgerond. Los van deze voorwaarden wordt er ook gekeken naar de mate van hun (bovengemiddeld) verantwoordelijkheidsgevoel, motivatie en coaching-vaardigheden. De studenten die deel uitmaken van het team zijn klaar voor de praktijk en mogen trots zijn op hun prestaties op school. Voor een enkeling uit deze groep is het zelfs mogelijk om na het afstuderen door te groeien naar de functie als supervisor. Als supervisor begeleid je niet alleen de studentcoaches, maar ben je ook eindverantwoordelijke op één van de locaties. De supervisor is bijvoorbeeld de contactpersoon voor het sportcentrum en hij/zij zorgt ervoor dat alle zaken rondom de mentale sportbegeleiding geregeld zijn (denk aan: PR, inschrijvingen, afspraken maken, aansturen coaches, enz.).
Ik heb zelf alle hier boven genoemde stappen versneld doorlopen. Vlak voordat ik officieel afgestudeerd was als toegepast (sport)psycholoog belde Nicole Ebben mij op om haar ideeën met mij te delen en niet veel later zaten we met ons eerste team aan tafel om van ons eerste jaar meteen al een succes te maken (lees meer onder het kopje: Fontys DENK GROTER prijs). Al snel mocht ik mij supervisor noemen en kreeg ik de verantwoordelijkheid voor MSB in het sportcentrum van de Tilburgse Universiteit. Een bekende plek voor mij, omdat ik hier gedurende mijn studie hard gewerkt heb aan mijn stageproducten en waar ik mijn eerste echte praktijkervaring op heb gedaan als toegepast sportpsycholoog bij het begeleiden van topsporters. Op deze manier is dat wat begon als een (onschuldige) stage, doorgegroeid tot een betaalde baan bij Fontys Hogescholen (binnen een zeer specifiek vakgebied).
Het samen met een ervaren psycholoog oprichten van een coachingsbureau, met de bijbehorende verantwoordelijkheden heeft een flinke bijdrage geleverd aan mijn persoonlijke ontwikkeling en de toegepast sportpsycholoog die ik nu ben. Ik ben Nicole Ebben en Fontys Hogescholen dan ook erg dankbaar dat zij mij (al zo snel) het vertrouwen hebben gegeven. Samen leveren wij een positieve bijdragen aan de sportpsychologie in Nederland, waardoor vele sporters daar hun voordeel mee kunnen doen.