Portfolio:

Prof voor een week – Tennis Vereniging Bavel

Op de tennisbanen van tennisvereniging Bavel (tvbavel.nl) wordt ieder jaar in de eerste week van de zomervakantie een trainingsweek georganiseerd voor fanatieke jeugdige tenniss(t)ers . Onder leiding van professionele trainers van tennisschool Top Tennis Training Brabant (tttb.nl) kunnen zij (tenminste) voor één week ervaren hoe het is om te trainen als een professional. Iedere dag vroeg op om te trainen, oefenwedstrijdjes te spelen, leuke tennisspelletjes en activiteiten te doen met een gezonde mix van serieus trainen en plezier hebben met je vriendjes. Kortom een ‘tennisspeeltuin’ voor iedereen die van tennis houdt. Wij van Jouw Psychologisch Voordeel werken, vanaf het begin van ons bestaan, samen met Top Tennis Training Brabant om er samen voor te zorgen dat er op technisch, tactisch, conditioneel en vooral mentaal vlak niks aan hoeft te ontbreken in deze week.

Als je een week lang mag werken met fanatiek sportende jeugd kan je in een korte tijd toch al echte resultaten boeken. Afhankelijk van de doelen die de tennisschool heeft en afhankelijk van o.a. het niveau en de sportbeleving van de deelnemers stemmen wij ons programma af. In een week zoals deze proberen wij de theorie vooral te verpakken in praktische oefeningen (spelenderwijs), zodat de deelnemende kinderen in een eerste week van de vakantie niet meteen het idee krijgen dat ze weer terug in de schoolbanken zijn beland. Het is een uitdaging om zonder al te veel theorie de deelnemers toch de nodige mentale ontwikkeling mee te geven en dat is precies wat ons werk zo leuk maakt. Geen standaard programma’s afwerken, maar continue zoeken naar de juiste verhoudingen.

Eén van de belangrijkste factoren voor succes (op welk vlak dan ook) is motivatie. Je kan misschien goed zijn in tennis, maar als jij niet gemotiveerd bent om er iets voor te doen, dan heb je niet zoveel aan je talent. Daarom staat motivatie bovenaan ons lijstje als we zo’n week (mee)organiseren. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de kinderen ondanks de vele uren die ze maken en de vele ballen die ze slaan, toch tot de laatst geslagen bal het spelletje leuk blijven vinden. Hoe zorgen we ervoor dat de deelnemers intrinsiek gemotiveerd blijven? In tegenstelling tot wat sommige mensen misschien denken, is het moeilijker om iemand (intrinsiek) gemotiveerd te houden, dan iemand extrinsiek gemotiveerd te maken/houden. Voor je het weet tennist iemand omdat hij/zij er een beloning voor krijgt, bijvoorbeeld een prijs, punten voor de ranglijst, complimentjes, enz. Een goed bedoelde beloning en onschuldig ogende dingen, die op het moment dat ze motiverend werken ook redelijk onschuldig zullen zijn, maar zodra de beloning uitblijft, zal de motivatie afnemen. Bijvoorbeeld wanneer de prijzen niet (meer) gewonnen worden, de punten voor de ranglijst tegenvallen en er op een gegeven moment steeds minder of steeds dezelfde complimentjes gegeven worden. De spelers die speelden voor de externe beloning haken dan af, geen beloning, dus geen motivatie. De spelers die spelen omdat ze het spel zo leuk vinden en gaan tennissen omdat ze van binnen uit (intrinsiek) beloond worden, staan dan nog steeds met plezier op de baan. Bijvoorbeeld omdat ze genieten van hun persoonlijke ontwikkeling, de service die steeds beter gaat, de lange rally’s met hun vriendjes, de moeilijke ballen die ze toch nog terug wisten te slaan, die ene mooie bal waar ze het nog een uur over kunnen hebben en ga zo maar door. Het zou kunnen zijn dat ze in die jaren misschien iets minder effectief getraind hebben dan hun extrinsiek gemotiveerde leeftijdsgenoten, maar ze hebben op z’n minst net zoveel uren gemaakt en de kans is groot dat ze er nog veel meer gaan maken.

Met de bovenstaande gedachten in ons achterhoofd zijn wij de voorbereidingen voor ‘Prof voor een week’ begonnen. Hoe kunnen we belangrijke informatie meegeven aan de deelnemers en het voor ‘iedereen’ leuk genoeg houden. Soms bereiken we bijvoorbeeld meer met een leuk en leerzaam spel van 30 min. dan met een workshop van 60 min., waarin we belangrijke theorie vertellen met de bijbehorende oefeningen, maar waar de deelnemers stiekem met één oog naar buiten kijken. Uiteraard zijn sommige dingen niet in 30 min. te behandelen en het kan ook zeker leuk zijn om een uur lang met je mentale ontwikkeling bezig te zijn (als je het maar op de juiste manier brengt), maar op bepaalde momenten en bij bepaalde doelgroepen doen we er soms verstandiger aan om het ‘kort’ te houden. Als het gaat om bewustwording van bepaalde mentale onderwerpen, dan kan dat (afhankelijk van het doel en het onderwerp van de training) best in een spel van 30 min. Als ze het spel leuk vinden, willen ze het de volgende dag misschien nog wel een keer spelen en als je dat dan de hele week doet, hebben ze aan het einde van de week stiekem meerdere uren aan hun mentale ontwikkeling gewerkt. Hoe gemotiveerder de spelers deelnemen hoe meer zij zullen onthouden en hoe groter de kans dat zij het in de praktijk ook daadwerkelijk toe zullen passen.

De week is voorbij gevlogen, iedere dag liep het wel een beetje uit omdat de kinderen niet te stoppen waren, een mooi bewijs dat onze missie van dit jaar is geslaagd. Met dank aan de deelnemers en tennisschool Top Tennis Training Brabant hebben wij ook weer van deze editie genoten en kijken we alweer uit naar volgend jaar. Wij wensen alle deelnemers van ‘Prof voor een week’ veel succes toe in hun carrière, hoe die ook mag gaan lopen en dat ze bovenal het plezier in het spel altijd zullen behouden.

Mogelijk vind u dit ook interresant:

Mentale Sportbegeleiding – Fontys & Universitaire Sportcentra

Coachingsbureau “Mentale Sportbegeleiding’ biedt GRATIS mentale begeleiding aan (www.facebook.com/mentalesportbegeleiding). Het klinkt haast ongeloofwaardig, maar toch is het echt zo. Dankzij Nicole Ebben, initiator en coördinator van Mentale Sportbegeleiding, is er een samenwerking ontstaan tussen Fontys Hogeschool HRM & Psychologie en verschillende Universitaire Sportcentra in Nederland (zoals o.a. de sportcentra van de Radboud Universiteit Nijmegen, Tilburgse […]

Dronninglundcup 2018

Wat een week, wat een voorbeeld van hoe sportpsychologie ingezet zou kunnen/moeten worden bij alle organisaties die sportprestaties serieus nemen. Wij van Jouw Psychologisch Voordeel zijn op uitnodiging van Handbalschool Brabant the Netherlands afgereisd naar Denemarken voor de DronninglundCup. Van 8 tot 15 juli 2018 is Sam van Kroonenburg namens Jouw Psychologisch Voordeel als sport […]

Succesverhaal Frank Verdonschot

Naast het bieden van persoonsgerichte oplossingen voor prestatievragen en het geven van clinics en trainingen is Jouw Psychologisch Voordeel actief bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meewerken aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van de gehele sector. Met name het ondersteunen van de volgende generatie performance coaches is hierbij […]